Nejdůležitější zásoby potravin pro přežití v případě nouzového stavu

Pokud by zítra vypukla krize, měli byste doma dostatek potravin, abyste přežili? Rychle ve své mysli projděte obsah své ledničky a spíže. Jak dlouho byste vydrželi?

 

Na jakou krizi se připravujete?

Zvažte především, jak dlouhá předpokládáte, že krize bude a zda ji přestojíte doma, anebo zda budete muset domov opustit a putovat do jiných míst. V případě, že se nebudete muset přemísťovat, plechovky se stanou vaším nejlepším přítelem, ale pokud budete muset vzít nohy na ramena, tak budou plechovky příliš těžké.

 

Krátkodobá krize

Voda

V první řadě je potřeba myslet na čistou vodu. Bez jídla přežijete i několik týdnů, bez vody nikoli. V ideálním případě se počítá s 3 litry vody na osobu na den, aby kromě pití bylo i na základní vaření, nezbytnou hygienu či na opláchnutí nádobí. Minimálně je potřeba počítat se zásobou na 3 dny. Čtyřčlenná rodina by tedy měla mít v zásobě alespoň 36 litrů

voda

 

Potraviny

Pokud je krize pouze krátkodobá, není potřeba si příliš lámat hlavu nad nutričními hodnotami. Nedostatek vitamínů nebude hlavním problémem. Ideální potraviny nebude potřeba vařit, či bude k jejich přípravě potřeba pouze minimum vody. Je dobré dbát na to, aby měly vysoký kalorický obsah a aby nebyly příliš slané či pikantní.

Ideální jsou maso či ryby v konzervě či ve formě jerky (sušené maso), sušené ovoce a zelenina, tyčinky pro sportovce, které obsahují vysoké množství kalorií, proteinů a vitamínů. V případě, že budete moci vařit, jsou skvělé luštěniny a ze sacharidů především hnědá rýže, která je nutričně mnohem vhodnější než bílá rýže. Místo těstovin je mnohem lepší bulgur anebo couscous, které se vaří kratší dobu a vyžadují méně vody. Místo chleba jsou výborné suchary.

Potraviny plánujte tak, abyste měli každý den alespoň jedno plnohodnotné jídlo. 

Dlouhodobá krize

Voda

V případě, že se připravujete na dlouhodobou krizi, pak kromě základní zásoby vody musíte myslet i na to jak vodu čistit. Vodní filtry anebo dezinfekční tabletky jsou obvykle dostupné ve všech outdoorových obchodech.

Potraviny

Při dlouhodobé krizi je potřeba přemýšlet nad tím, aby Vaše strava byla vyvážená a poskytovala všechny potřebné vitamíny a minerály. Než se vrhnete na výživové doplňky, je vhodné zvážit “superpotraviny” jako třeba mořské řasy. Jsou to sušené potraviny, které se v poličce nezkazí a jsou plné minerálů. Další vysoce hodnotnou potravinou je Quinoa, která nevyžaduje k přípravě příliš vody, zasytí a navíc je výživná.

Pokud budete od světa odříznuti dlouhou dobu je potřeba věnovat pozornost i tomu, že Vás stále stejné jídlo po nějaké době unaví. Fazole jsou úžasnou potravinou (pokud máte dostatek vody k jejich namočení a uvaření), protože balíček sušených luštěnin příliš neváží, dlouho vydrží a jsou bohaté na vlákninu, vitamíny skupiny B, draslík, zinek a železo, ale jíst je tři týdny v kuse je obtížné i v době krize. Důležité je myslet na rozmanitost a tak i koření, které vypadá nedůležitě, může být neocenitelné. Přeci jenom v době krize je psychický stav mnohdy důležitější než pouze plný žaludek.

Dodatek: nákup a skladování

Snažte se nakupovat potraviny, které jsou v balení, které nabízí pouze jednu porci. Vždy tak budete moci otevřít pouze požadované množství a vyhnete se riziku, že se zbylá potrava zkazí, protože nezvládnete sníst vše najednou.

Všechny potraviny, které budete pořizovat pro období krize musí být dlouhodobě skladovatelné, proto jsou vhodné konzervy, luštěniny, dehydratovaná jídla. Dlouhodobě skladovatelné ale neznamená věčné. Pravidelně je potřeba tyto potraviny kontrolovat a ty, které se začínají blížit k datu spotřeby, vyměnit za nové. Přeci jen by bylo nepříjemné v době krize skončit se spižírnou plnou prošlých potravin.

Tento web používá cookies k lepšímu fungování webu a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. V pořádku